נעל ומנעול / שמואליק אדלר *

"וַיֹּאמֶר, אַל-תִּקְרַב הֲלֹם; שַׁל-נְעָלֶיךָ, מֵעַל רַגְלֶיךָ–כִּי הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה עוֹמֵד עָלָיו, אַדְמַת-קֹדֶשׁ הוּא" – שמות, ג' פסוק ה'. 

הוראתו הראשונה של האלוהים למשה, בשעת ההתגלות הראשונה אליו היא  'של נעליך מעל רגליך'. מדוע דווקא זו הבקשה? 
בשעת ההתגלות, משה מתבקש להסיר את החציצה,  לבטל את התווך שבינו לבין האדמה עליה הוא עומד, המכונה בפסוק 'אדמת – קודש'. 
בקרוב מאד משה ישאל שוב ושוב את אלוהיו לשמו, שוב ושוב יתאר משה את חששותיו וחולשותיו אל מול המשימה הכבירה המוטלת לפניו. 
הייתכן כי השלת הנעליים  בה הוא מצווה, מקורה בבקשה להסרת מנעול? הנעל והמנעול מקורם הוא באותו השורש.
משה יצטרך להסיר מנעולים, הן זה שמגביל אותו, את בטחונו, את אמונתו, הן את המנעול המיתחזק והולך בליבו של פרעה, והן את זה של עם העבדים המרותק למשעבדו, ואף חפץ לחזור אליו בשעה שקשיי המדבר מתגברים. 
משה יצטרך לעמוד ללא חוצץ, יחף, אל מול הקשיים האדירים, ולהיות יכול להם. כל אלו כבר מבצבצים ברגע הראשון של המפגש הדרמטי אל מול הסנה שאינו אוכל. ביחפות המצווה עליו, וכל אלו ישמשו אותו בהנהגתו את העם בעת היציאה ממצרים ובעת המסע במדבר. ומעניין להתבונן היכן ועד כמה איכות זו של "יחפות" נוכחת בעשייה מנהיגותית בימינו ובחיינו האישיים. 

* שמואליק אדלר, מנחה בבית מדרש אופק להכשרת מנחי בית מדרש.

Be Sociable, Share!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>